اَرَتا

(فرهنگی،مذهبی،اجتماعی،سیاسی)

اَرَتا

(فرهنگی،مذهبی،اجتماعی،سیاسی)

اَرَتا

اَرَد،اَرَت،اَرَتا...، نامی به یادگار مانده از هزاره های گذشته ایران زمین !
خطه ای پر رمز و رازکه بر اساس شواهد،گذشته ای آباد وپر رونق داشته ولی به دلایل مختلف در نزد مردمان امروز میهن عزیزمان ناشناخته مانده است.
با یاری ایزد منان و بهره گیری از نظرات همه آنهایی که دل در گرو میهن دارند بر آنم تا از این دریچه مجازی در حد توانم غبارهای غربت و مهجوریت تاریخی را از چهره زادگاه زیبا ودوست داشتنی ام بزدایم و مردم خوبش را به دیگر هم وطنان وبلکه همه ی دنیا معرفی نمایم.
این یک آغاز است... با همراهی تو خواننده عزیز وهر صاحب نظری از فرزندان آدم وحوا... واز هر گوشه از این عالم خاکی...

آخرین نظرات
  • ۱ آبان ۹۴، ۱۰:۲۵ - پآییــزک :]
    :(((

      شهر اَرَد ، مرکز بخش ارد در 80 کیلومتری غرب شهر لار واقع شده و بر اساس شواهد موجود قدمتی چند هزار ساله دارد و پس از ورود دین مبین اسلام به ایران ، همواره مسکن و مأوای پیروان اهل بیت علیهم السلام بوده است. مؤمنین این خطّه از ابتدای مرجعیت حضرت امام خمینی«ره» ، علیرغم جوّ خفقان و استبداد ستمشاهی مقلّد آن حضرت بوده اند و در دوران پیروزی انقلاب و بویژه دفاع مقدّس با تقدیم ده ها شهید و جانباز دین خود را به انقلاب و نظام مقدس اسلامی ادا نموده و با حضور در صحنه های دفاع از ارزشهای الهی ولایت مداری خویش را به اثبات رسانده اند.

     به دلیل موقعیّت ممتاز جغرافیایی و - بنا بر گفته های مشهور - جریان آب 360 رشته قنات به دشت حاصلخیز ارد ، این منطقه از گذشته های دور مورد طمع زورمداران و حکّام ستم پیشه بوده است.

در روزگار سیاه قاجار ، گروهی از منطقه گلپایگان به لار و گراش کوچ داده می شوند که از میان آنان در زمان ناصرالدین شاه شخصی ملقّب به دهباشی به حکومت لارستان و بنادر منصوب می شود. پس از او پسرش فتحعلی خان جانشین وی می گردد. او با استفاده از ثروت و قدرتش حاصلخیزترین زمین ها و پر آب ترین قنوات حوزه حکومتش را به تصرف در می آورد. از جمله این تصرفات چند رشته قنات پر آب با مرغوب ترین زمین های کشاورزی در ارد ، فداغ  و آغصه است که با هدف استمرار مالکیت در فرزندان و اعقابش آنها را « وقف بر اولاد »(وقف خاص) نموده است.خان2

     در دوران حاکمیت ظالمانه خوانین گراشی بر لارستان ، در بعد ملی و محلّی خیانت ها و مصیبت های زیادی بر کشور و مردم وارد شد. تاریخ شهادت می دهد که آنان عاملان حکومت های مستبد قاجار و پهلوی بودند و اهداف دولت انگلیس را محقق می کردند. در جریان قیام مشروطه ، در برابر انقلاب مشروطه قرار می گیرند و در یک مرحله به دستور حکومت قاجار و همکاری دیگر مستبدین محلّی ، خانه زعیم عالیقدر انقلاب جنوب آیت الله سیدعبدالحسین لاری را غارت و ویران و اهل او را آواره می نمایند. در واقعه جنگ قلعه گراش در سال 1308 شمسی ، بر اثر درگیری خونین بین دو تن از خوانین رقیب ، تعداد زیادی از نیروهای دولتی و جمع کثیری از مردان گراشی کشته شدند. مردم مظلوم منطقه را بر روی زمین های خودشان با زور و ستم به بردگی گرفتند تا جایی که عده زیادی از اهالی با دست شستن از خانه و کاشانه و املاکشان به سرزمین های کرانه جنوبی خلیج فارس مهاجرت کردند و در آنجا ماندگار شدند.

     وقف نامه فتحعلی خانی حدّ و مرز نمی شناسد و آنچه دردشت ارد بوده ، ( اعمّ از املاک زراعی و منازل آباء و اجدادی ) را مِلک خان و مردمی با تاریخ چند هزارساله را رعیّت و برده خان می داند. پس از فتحعلی خان ، فرزندان و نوادگان وی با حاکمیت مطلق و نفوذ در ادارات رژیم ستمشاهی با تصرّف و غصب بیش از آنچه در وقف نامه فتحعلی خانی آمده بود ، عبارت معروف مالکیت « کوه تا به کوه » را با صدور پلاک 10837 ارد و آغصه محقّق کردنداز حدود هشتاد سال پیش علی رغم استبداد و خفقان بر کشور ، مردم به رهبری روحانیونی نظیر مرحومان حاج آخوند و سید حبیب الله سید افقهی و سایر معتمدین به این سند ظالمانه اعتراض می کنند و در یک مرحله موفّق می شوند که خانه های اهالی را از شمول ادّعای مالکیّت خوانین در آورده و پلاک های ثبتی بر درب های منازل نصب نمایند ولی به دلیل اعمال نفوذ خوانین در اداره ثبت لار ، سند مالکیّت به مردم تحویل نشده است.

     در جریان اصلاحات ارضی ، از بین املاک تحت تصرّف خوانین فقط زمین های رشته قنات موسوم به حسام آباد و بخشی از رشته قنات موسوم  به اُخرانویه به کشاورزان اَرَد واگذار شده که خوانین به این امر تمکین ننموده و پیوسته در صدد تصرّف مجدّد آنها بوده اند.با پیروزی انقلاب اسلامی مردم متدیّن و انقلابی ارد امیدوار بودند که از شرّ خوانین آسوده شوند ، اما گستاخی و زیاده خواهی خوانین موجب بروز حوادث و تنش های شدیدی شد که بارها تا آستانه کشتار و خونریزی پیش رفت.

     طی سالهای پس از انقلاب اسلامی مردم بارها از مراجع قضایی و مسؤولان سیاسی و امنیّتی خواستار حل مشکل شدند و در این خصوص مکاتبات و طومارنویسی های متعدّدی صور گرفت و پرونده های زیادی تشکیل شد ولی نه تنها نتیجه ای نگرفتند ، بلکه اخیرا" از طرف برخی خوانین با ادّعای وکالت از سایرین طیّ آگهی مورخ 4/9/1402 درخواست تحدید حدود اختصاصی پلاک 10837 ( ارد و آغصه ) و صدور سند ملکی شده اند که بر اساس آن تقریبا" تمام املاک مردم ارد و آغصه ، حتی منازل آنان را هم شامل می شود.

     با اطّلاع مردم شهیدپرور ارد از این اقدام ظالمانه ، یک بحران جدّی در منطقه در حال شکل گیری است که می تواند عواقبی غیر قابل پیش بینی و خطرناک در پی داشته باشد.

     مردم از مسؤولان انتظار به حق دارند که به دادشان برسند و در این دوره حسّاس که جامعه ما بیش از هر زمان به آرامش و امنیّت نیاز دارد ، در مرحله نخست با ابطال این آگهی ، آتش برافروخته شده توسّط خان زاده های زیاده طلب را خاموش کنند و در مراحل بعدی با ابطال کلّیت اطلاق سند ادعایی کوه تا به کوه 10837 ، نسبت به حلّ و فصل اساسی این مشکل بحران ساز اقدام نمایند.

صفدر قاسمی ، 1402/09/11

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۱۱
صفدر قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی